24. augusta 2024
Dokumentárny film Milana Kosca o významnom žilinskom výtvarníkovi Stanovi Lajdovi.
V prvom čísle online časopisu Krajského kultúrneho strediska v Žiline za rok 2023 – ŽILA.
Cesta, Pravda a Život. Pod týmto názvom sa začiatkom novembra v Slovenskom inštitúte v Ríme uskutočnila výstava Poslednej večere. Originál Leonarda da Vinciho je takmer zničený, preto sa slovenský maliar Stano Lajda rozhodol zrekonštruovať pôvodný výjav.
Podujatie sa konalo v spolupráci s Oravskou galériou a Central Art Register.
Vážené dámy a páni, vzácni
hostia, drahí priatelia,
som nesmierne
rád, že tu môžem byť dnes medzi vami v meste, kde sa písali svetové dejiny a do
ktorého vedú všetky CESTY.
CESTA - VIA.
Práve CESTA je prvým zo slov, ktorými sme
pomenovali túto výstavu rekonštrukcie slávneho diela Leonarda da Vinci. Celý
svet pozná toto dielo ako Poslednú večeru. Mnohí ho poznajú ale len z tisíciek
kópii a verzií rozličnej kvality, ktoré v priebehu poltisícročia zaplavili
svet. Z veľkej miery zničený originál z jedálne dominikánskeho kláštora Santa
Maria delle Grazie v Miláne si prešiel svoju strastiplnú a nebojím sa povedať
krížovú CESTU. To, že ho môžeme obdivovať ešte i dnes treba považovať za
zázrak. Leonardo na obraze zachytil výjav z pašiového námetu, pri ktorom
Kristus prekvapil svojich učeníkov slovami "Jeden z vás ma zradí." O
chvíľu neskôr im povedal, že pripravil pre nich miesto v Otcovom príbytku. Na
Tomášovú otázku, ako sa tam dá dostať odvetil "Ja som CESTA, PRAVDA a
ŽIVOT. Nik nepríde k Otcovi ak nie skrze mňa."
CESTA, PRAVDA A
ŽIVOT -
VIA, VERITÁ, VITA.
Koľko sme prešli v živote CIEST, koľko
topánok zodrali a kam nás doviedli? Moja CESTA k Poslednej večeri začala, keď
som mal desať rokov a trvá dodnes. Svoju CESTU mala aj rekonštrukcia Poslednej
večere – od zámeru až po desaťročnú realizáciu. Včera nás CESTA priviedla sem,
medzi vás do Ríma, aby sme vám túto prácu predstavili a aby sa zrekonštruovaná
Posledná večera aspoň symbolicky vrátila do krajiny svojho zrodu. Dnes už z
originálu poznáme žiaľ asi len 40 %. Necitlivé zaobchádzanie, diletantské
premaľby a bezohľadné vojny tento klenot umenia takmer zahubili. Až vysoko
odborný tím na čele s pani Dr. Pinin Brambilla- Barcilon odhalil krásu
Leonardovej palety a niekoľkých dochovaných detailov. 20 rokov života, pokory,
ale aj vedeckého a zodpovedného prístupu si rozhodne zaslúži našu úctu, obdiv i
potlesk.
PRAVDA -
VERITÁ.
Už ako chlapec som túžil vidieť, ako mohol
vyzerať originál pred poškodením. To bol aj jeden z kľúčových dôvodov, prečo
som sa neskôr rozhodol študovať na vysokej škole reštaurovanie maľby a tvorbu
kópií starých majstrov. Možnosť pátrať po pôvodnej podobe diela, milimeter po
milimetri odhaľovať PRAVDU sa naskytla až začiatkom nového milénia, po ukončení
reštaurátorských prác v Miláne. Bolo mi jasné, že už nikdy nebudeme mať z
originálu viac. A hoci je toto dielo najkopírovanejším artefaktom v dejinách,
paradoxne ani jedna z kópií neodráža verne jeho pôvodný vzhľad. Svoju pozornosť
som zameral najmä na kópie z rúk Leonardových žiakov a porovnával jednotlivé
detaily a farebnosť so zvyškami originálu. V roku 2002 som namaľoval obraz
"Fragment", ktorého súčasťou bola rekonštrukcia tretej skupiny
apoštolov. Uspokojujúci výsledok ma povzbudil k myšlienke zrekonštruovať celý
obraz. Na začiatku som netušil, koľko času si rekonštrukcia vyžiada. Napokon
som zrekonštruoval aj pôvodnú podobu erbov a časť bočných stien refektára. Aby
sme porozumeli i kontextu celkovej výzdoby refektára. Napriek tomu, že robím
rýchlo, takýto výskum diela od najmenších detailov sa nedal vonkoncom unáhliť a
trval vyše desať rokov. Snažil som sa pri práci siahnuť na hranice svojich
možností a talentu a súčasne v maximálnej možnej miere vložiť do rekonštrukcie
všetky získané poznatky, skúsenosti, trpezlivosť, pokoru i čas. Som si vedomý,
že každá rekonštrukcia má úmerne poškodeniu originálu svoje limity. Môže sa v
istej miere priblížiť pôvodnej podobe artefaktu, ale nikdy ho nemôže nahradiť.
Jej kvalita a vierohodnosť však môžu dosiahnuť istú vedeckú kvalitu a obohatiť
našu predstavivosť. Dával som preto do svojej rekonštrukcie aj celé srdce. Veď
čokoľvek by som si zjednodušil, zanedbal, podcenil... oklamal by som len sám seba,
svoj detský sen. Úplne rovnako som pristupoval aj k napísaniu 500 stranovej
knihy venovanej Leonardovi a jeho Poslednej večeri, ktorá vznikala paralelne s
rekonštrukciou, ako moja pocta k päťstému výročiu Leonardovho úmrtia. Hľadanie
PRAVDY v ére konšpirácií a hoaxov ma posúvalo dopredu a dodávalo mi potrebnú
energiu. Nebál som sa pritom hľadať nové symboliky a sekundárne posolstvá,
ktoré Leonardo do diela vložil. Museli však byť podopreté množinou
nepopierateľných dôkazov. Vedeckému bádaniu a ceste za PRAVDOU nemôžu zahatať
cestu nepodložené, vyfabulované a lacné špekulácie.
ŽIVOT - VITA.
Napriek silnému poškodeniu, Posledná večera
stále vyžaruje magickú krásu a zvláštnu energiu. To je výsada len niekoľkých
umeleckých či architektonických klenotov svetového umenia. O čo viac musela na
oko diváka pôsobiť po svojom dokončení. Veď nie je tajomstvom, že Leonardo sa
týmto dielom rozhodol presadiť ako najlepší maliar svojej doby. Mal 45 rokov,
bol na vrchole. Spôsom maľby, farebnosť, šerosvit, 3D dojem, kompozícia,
perspektíva, očné klamy, anatómia, maľba látok, zátiší na stole, kvetín na
tapisériách, krajiny v pozadí, psychika postáv, duchovná viacvrstevná
symbolika..., to všetko je presné a vyvážené ako kolieska ohromného hodinového
stroja. V prípade Leonarda takáto dokonalosť dnes len málo koho prekvapí. Vo
svojej dobe však spôsobil šok a otvárali sa mu brány na kráľovské dvory po
celej Európe.
Vrátiť ŽIVOT takémuto dielu bola pre mňa obrovská výzva a dovolil som si ju realizovať iba ako vďaku starému otcovi za malý obrázok Poslednej večere, ktorý mi ako desaťročnému chlapcovi vložil do rúk. Bola láskou na prvý pohľad a ten vzťah nikdy nepohasol, skôr naopak, čím viac onej viem, tým ma viac fascinuje. Posledná večera mi zmenila život. Možno, že zmení i vám.
výstava potrvá od 6. 11. do 9. 11.
kurátor: Mgr. Darina Arce a PhDr. Eva Ľuptáková
miesto: Slovenský inštitút v Ríme
Od 12. februára do 28. mája 2023